1.7.2009

Lolita - julkista omaisuutta?

Varoitus: tämä on lyhyt, ärtyneen sävyinen tunteidenpurkamispostaus. Ja puhtaasti sellainen, eli ei kannata odottaa syvällistä pohdintaa tai hyvää kielioppia.

Tämän postauksen otsikko kertookin jo, mistä aion vinettää. Olen huomannut, että (ainakin Helsingissä) loleilevaa henkilöä pidetään jonkinlaisena "julkisena omaisuutena" (vrt. Tuomiokirkko), jota saa valokuvata kysymättä lainkaan lupaa. En pysty edes laskemaan, kuinka monta kertaa minusta on otettu valokuvia ilman lupaa - ja voihan olla, että sitä tapahtuu enemmänkin kuin huomaan. Enkä ole varma, tahdonko edes tietää, minne kaikki nuo kuvat päätyvät!

Valokuvaminen ilman lupaa on törkeää, AINA, huolimatta siitä, mitä valokuvattavalla henkilöllä sattuu olevan päällään. Mielestäni minulla on oikeus pukeutua vaikka jätesäkkiin, ja minun pitäisi silti saada kulkea rauhassa kadulla. Valokuvaaminen ilman lupaa on törkeää siksikin, että yleensä suostun valokuvattavaksi - jos vain vaivaudutaan kysymään se lupa ensin!

Tähän joku voi sanoa, että "jos et tahdo huomiota, niin älä pukeudu lolitaan". Siihen minä totean, että syyni pukeutua lolitaan ovat alunperin aivan muut kuin huomionkipeys. En hae pukeutumisellani huomiota, minä vain satun tykkäämään lolitasta, piste. Enkä todellakaan anna kenenkään muun mielipiteen tai tekemisten vaikuttaa siihen, miten pukeudun ja miten en. Tiedän kyllä, että lolita herättää väkisinkin ihmisten mielenkiinnon, hyvässä tai pahassa. Tuijotuksen ja satunnaiset kommentit kestän kuin nainen, mutta luvaton paparazzaus saa vereni kiehumaan! Se, miten minä pukeudun, ei oikeuta muiden huonoa käytöstä minua kohtaan - etenkin, kun minun pukeutumiseni ei pitäisi heitä häiritä mitenkään. Ja jos pukeutumiseni häiritseekin, niin taatusti en ainakaan käyttäydy tyhmästi!

Vielä toinen, mielestäni vähän outo asia, jota minulle tapahtuu silloin tällöin: joku minulle aivan tuntematon ihminen saattaa tulla esim. galleriassa kysymään, olisiko minulla jotain mekkoja myynnissä. Siis mitä?! Jälleen kerran, sekö, että pukeudun välillä "kummallisesti", tekee minusta kävelevän vaatekaupan?! JOS minulla olisi jotain vaatteita myynnissä, niin minähän myisin ne nimenomaan netissä - siitä siis olisi erikseen ilmoitus jossain, vähintään Terriblessä. Mikä logiikka siinä on, että tullaan tuollaisia kyselemään? Yleensä pyrin vastaamaan kyselijöille ystävällisesti, että ei, minulla ei ole vaatteita myynnissä juuri sillä hetkellä. Olen jollekin tainnut joskus jopa luvata ilmoittaa, jos laitan vaatteita myyntiin. Niin tai näin, niin kyllä tämä vähän kummallista on.

[end//whine//end]

2 kommenttia:

  1. Jos huomaat jonkun kuvaavan sinua hymyile säteilevästi. Kuvaaja hämmentyy ja laittaa kameran pois tai tulee kysymään luvan.

    VastaaPoista
  2. Itselläni on myös näyteikkuna-olo aina kaupungilla liikkuessani (oon melkein aina loleissa,) ja varsinkin viimeaikoina se on alkanut erityisesti häiritsemään. Tänäänkin olen varmaan päässyt kymmenkuntaan kuva-albumiin, joten ymmärrän kyllä, mitä ajat takaa.

    VastaaPoista